Sunday, January 29, 2006

Musim Perayaan...

Assalamualaikum...
Hmm...ari nie orang-orang cina menyambut Perayaan Tahun Baru Cina... so, malam tadi lagi depa semua dah pergi makan besar... aku nak citer sket pasal semalam.
Petang semalam suami aku ajak aku keluar jejalan...katanya dah lama kita tak dating jejauh dari umah... hehehe... so, aku pun bersiap-siap laa untuk keluar... setelah memulakan perjalanan, suami aku tanya ler..."Kita nak ke mana nie??" erkk..aku terkedu seketika...aku ingatkan dia dah ada plan...aku pun jawab le.."Jalan je laa dulu...lepas tol nanti baru decide"... sambil tu dalam kepala otak aku dok pikir le.. mana ek nak pergi... tersenarai le beberapa tempat yang aku cuba bajet tak jem bila nak ke sana... nak pergi ke One Utama ke?? dah kerap sangat..tak best ler plaks.. emm..nak gi KLCC ke...tapi takut jalan jem... then tetiba aku terpikir..dah lama plaks tak makan kat Kampung Baru... so, aku cakap la kat suami aku, "Abang, dah lama laa kita tak dinner kat Kampung Baru...teringin plaks nak makan kat sana. So kita try jejalan kat area2 situ gaks laa..." Suami aku setuju dengan pendapat aku... So, kami pun meneruskan perjalanan dan masuk ikut Jalan Bangsar... pehhh... tak sangka sungguh... jalan clear gilerss... tak banyak kereta dan tak jem langsung... macam tak percaya...tapi bila dipikir2kan.. betul laa tu... orang2 Cina kan pi makan besar malam tadi... so, Jalan Sultan Ismail clear... masuk Jalan Ampang pun clear.. malah parking lot dekat ngan KLCC tu pun clear...
Bila masuk KLCC plaks..suami aku ada cakap kemungkinan banyak kedai yang tutup... Memang betul apa yang dikata... hampir keseluruhan kedai-kedai kat dalam KLCC tu dah ditutup. Tak sangka sungguh... kitorang pun pusing2 je laa kat dalam KLCC tu...orang still ramai...tapi takde laa sesak sangat... lepas je tunaikan Solat Maghrib kat situ...suami aku terus ajak gi makan..dah lapar katanya...
So, kitorang keluarlaa dari KLCC..time tu ramai plaks yang nak masuk ke parking lot.. maybe nak pi tengok wayang kot.. nak kuar dari KLCC tu pun, dah jem sket... mujur jem sebab traffic light...sebelum sampai kat Kampung Baru tu, suami aku tanya ler nak makan apa.. aku suggest makan bubur nasi kat tempat biasa... tu pun suami aku dah risau takut susah nak parking.. dan aku dengan confidentnya cakap "Ada parking kat depan2 tu...tak mo laa jalan jejauh..tak best.." Aku berani cakap camtu sebab dalam radio era kitorang dengar laa info trafik yang cakap highway nak ke utara dan selatan jem teruk sejak jam 4 pagi smalam... punya laa ramai umat yang nak balik kampung...tu sebab jalan kat tetengah KL clear dan aku yakin tak ramai gaks orang yang akan memenuhi Kampung Baru tu... So, keyakinan aku berbaloi..memang betul banyak tempat kosong.. kitorang dapat ler parking dekat ngan kedai bubur tu... dan kami pun menikmati laa bubur nasi berlauk dengan seleranya... lebih-lebih lagi aku sebab suami aku yang belanja makan.. hahahaha... syok sungguh...
Lepas makan, kitorang terus pulang ke rumah... kekonon dari Kampung Baru tu, suami aku nak masuk ke Lebuhraya Mahameru thru Jalan Tun Razak...tapi keluar je dari simpang HKL tu, dah nampak jem yang panjang dan tak bergerak...aku cadangkan laa kat dia supaya masuk ikut tetengah KL semula sebab jalan clear rasanya... Lebuhraya Mahameru tu sure jem sebab situ laa jalan yang boleh exit masuk ke Highway Utara-Selatan... so, masuk semula ke Jalan TAR dan keluar ikut Jalan Loke Yew... mujur tak jem...
Sampai rumah dah dekat kul 10 mlm... aku pun terus laa switch on kan TV dan tunggu utk layan talk show "Macam-macam Aznil"... sakit perut aku tergelak-gelak dengan gelagat dia... Memang wajar dia menang the best talk show in Asean... so, malam tadi dok layan le movie plaks kat AXN dan STAR Movies sampai kul 2 pagi...baru ler aku ngan suami masuk tidur... hehehe...mementang le pagi nie cuti...lambat plaks aku masuk tidur.. keh keh keh...
Ok la... tu je yang aku nak citer pasal semalam.. anyway, malam nie mak ngan abah mertua aku dijangka tiba ke KLIA...flight dia akan bertolak tengah hari nie waktu Malaysia.. semoga flight mereka tak delay macam flight mama aku hari tu... apa pun, kitorang akan terus balik ke Pekan lepas jemput mereka kat airport...
Wasalam