Sunday, January 15, 2006

lamanyee tak update...

Assalamualaikum...
Peehh...lamanya aku tak update blog aku....mau seminggu nih... nak citer memang ada byk dan memacam..tapi tak tau nak mula dari mana... ok laa...ikut kronologi tarikh le kot.. tapi tak detail laa..mana yg aku leh ingat je laa kot...
7 Jan '06
Sabtu pagi..as usual tgk kartun..dah pebret..nak wat camner kan.. tghari pi GIANT, beli brg2 dapur ngan adik.. petang gi bengkel keta..buat balancing ngan alignment kat kancil Mama and tukar tayar kat keta suami...nak balik kg tayar dia dah tak elok.. takut apa2 jadi..maklum laa..perjalanan jauh.. malam tu jugak gerak balik ke Pekan lepas antor adik aku kat umah makcik aku..
8 Jan '06
Sampai Pekan kul 4 pagi..rupa2nya suami aku stop kat 2 tempat..first kat Temerloh..tido sat selama 1 jam lebey.. then berenti kat Gambang utk betul2kan urat2 sendi... aku tidur sepanjang jalan sebab penat sangat.. jaga pun sekali sekala je.. sedar2 dah masuk jalan hala ke Pekan.. tu pun aku tgk suami aku dah dok kelip2 mata tahan ngantuk.. so, berjaga laa sket utk urut2 leher dia.. siannnn kat dia... (teruk tul aku kali nie.. hehehe..)
Mujur laa..walaupun smpi lewat ke Pekan, terjaga gaks utk Subuh..tu pun sebabnya secara tak sengaja adik ipar aku masuk bilik nak carik bunyi henpon sapa pepagi tu..rupanya2 alarm phone aku.. hehehe..aku sendrik tak dengar..dia laks leh dengar..
then...bangun dekat2 kul 10...terus layan kartun pepagi..cam besa..dekat kul 1, aku tolong le kakak ipar suami aku dan adik ipar aku masak... simple2 je memandangkan mak dan abah mentua aku takde..depa pi Haji kan... time lunch tu (beramai2), kitorang adik beradik ipar duai dok bincang...
Abg ipar aku : Kita nak masak apa utk raya nie? Menu apa?
Suami aku : Rendang!! Wajib ada tu...
Adik ipar aku : apa yg biasa kita buat ek time raya haji nie...
Abg ipar aku : Kita buat menu nasi ayam nak tak tahun nie.. aku pernah buat dulu..senang je..
Aku dan suami adik ipar aku/adik biras : tak kisah... ikut je..
Isteri abg ipar/kakak biras : ketupat nak tak??
Aku : kena ada kuah kacang skali baru best...
Abg ipar aku : bak sini pen..kita senaraikan apa barang nak beli nie...
So..kitorang pun dok bincang apa nak masak.. camner nak masak (memandangkan memasing tak se terror bapak mentua aku) Selalunya setiap kali raya, chef d'missionnya ialah bapak mentua aku..tapi sebab kali nie dia takde.. kitorang kelam kabut laa sket...
Adik ipar : nie kalau kita rakam video perbincangan kita nie..mau abah ngan mak gelak sakan punya tgk anak menantu dia kelam kabut...
Haahahaha... semua gelak besar... So, akhirnya kitorang setuju dengan menu yang diperbincangkan... Ketupat, kuah kacang, rendang dan nasi ayam.. lemang pi beli je...
Petang tu jugak aku dan adik ipar aku ke pasar dan pasar raya utk beli barang2 keperluan... Malam tu plaks aku belanja seisi rumah makan KFC sempena menyambut besday aku ke 27 esoknya.. hehehe...
9 Jan '06
Salam Hari Lahir utk diri ku.. Ishh.. dalam sedar tak sedar.. dah masuk 27 tahun dah ek aku nie.. hmm...tak sangka plakss.. rasanya macam masih sweet 17 jek... keh keh keh.. emm..no komen utk hari lahir aku..cumanya aku harap korang doakan semoga aku panjang umur dan dimurahkan rezeki serta berbahagia hingga ke akhir hayat.. (p/s: doakan laa aku dapat baby.. best jugak tu wat penyeri hidup aku...)
Pepagi lagi dah bangun..terdengar bunyi keta kuar..rupa2nya abang ipar aku sefamili kuar pi carik daging..sbb semalamnya tu hanya daging je yg aku dan adik ipar aku tak dapat beli.. bila aku jaga je..depa dah pun balik umah..tapi takde lg daging..rupanya kakak biras aku tu pi tempah kat sedara dia yg keje kat pusat penyembelihan... so, kami pun (semua adik beradik dan ipar duai) memulakan kerja2 yang perlu dilakukan... yang perempuan as usual laa kat dapur.. yg lelaki ada gaks yg di dapur dan di tanah...kami semua bergotong royong dari pagi.. sampai le ke petang...
Alhamdulillah...menjelang jam 7 tu.. nasi impit/ketupat segera siap... kuah kacang siap... rendang pun siap... kukus ayam utk air nasi ayam pun siap... elok je lepas solat maghrib.. baru nak rehat sekejap sebelum memulakan kerja seterusnya.. tetiba jek.... BLACKOUT!! Aduhh.. tensennya... ingatkan sekejap.. rupa2nya sampai ke pagi.. so, kitorang langsung tak bleh nak wat apa...cuma makan..then seawal 11 mlm...tidur...hehehhe...nak wat camner kan...
10 Jan '06
Salam Hari Raya Aidiladha...
Pepagi raya aku dah jaga...lepas cuci muka segala... terus aku pi dapur... abg ipar aku dan isteri dia dah bz mulakan projek nasi ayam.. depa seawal 6 pagi dah masuk dapur.. mujur laa letrik dah ada semula.. tu pun menurut sumber2 yg pulang dari masjid.. TNB bekalkan generator utk seluruh taman... Alhamdulillah..nasi ayam berjaya siap time semayang raya.. tahun nie aku sedih sebab tak dapat nak solat raya kat masjid..bz kat dapur.. by the time geng2 lelaki balik dari masjid..kitorang geng2 perempuan baru je settle sediakan makan minum di atas meja.. then baru laa geng2 perempuan nie dapat membersihkan diri di pagi raya... isk isk isk... bila terdengar takbir raya..aku rasa syahdu.. maklum laa.. mama aku, abah dan mak mentua aku.. semuanya jauh di Mekah... namun Alhamdulillah..mereka semua sihat dan selamat..
Petang raya, aku dan suami aku dah bergerak pulang ke S.A... adik ipar suami aku tumpang sama sebab dia ada urusan di KL...sampai rumah dah kul 9 mlm.. terus je laa perhangatkan lauk2 dan makanan2 yang dibawa dari kampung... sambil dinner, kami layan 'The O.C.' kat Star World...then aku bersengkang mata sampai kul 11.30 mlm utk tgk citer 'Charmed'.. hehehe.. sanggup tu.. mujur laa in between tu ada citer 'Dude! Where's My Car' yang kelakar tak ingat punya... tu yg berjaya jaga tu sampai kul 11...
11 Jan '06
Aku amek time off sejam pagi tu..sebabnya nak antor suami aku ke Eastin Hotel.. dia ada one day course kat sana..then antor plaks adik biras aku tu ke LRT Taman Jaya... baru lah aku masuk opis... seawal masuk opis, aku dah dibusykan dengan problem2 yang occurs masa hari Ahad dan Isnin yang lepas.. yang mana depa semua call aku, tapi aku kat kampung.. busy gilers aku sampai ke petang..sampai tak sempat nak baca emel2 dari kenkawan... balik umah plaks lewat sket petang tu... aduss.. penat gilakkk... cadangnya dah tak nak masak.. tapi suami aku macam takde perasaan je nak makan kat luar.. so, masak le jugak.. very simple lauk.. sardin + telur... malam tu jugak basuh baju (anak dara jepun a.k.a washing machine tu basuhkan lee...) lepas sidai baju..makan...then aku masuk tidur..keletihan amat...
12 Jan '06
Hari nie tension gaks..sebab nak settlekan problem kerja yang smalam tak settle.. then masuk plaks memacam problem baru laei... aduss... pastu kul 2 lebih ada meeting untuk bincangkan kaedah penyelesaian problem...rupa2nya problem hari senin tu memang besar gilerss....erkk. I've made a big mistake and I have to be responsible in solving it.. masalahnya masa terlalu singkat dan aku plaks kena pi kursus on Monday till Wednesday kat KL..diwajibkan pergi.. aku dah try minta excuse dari bos aku, tapi tak boleh..dia tak benarkan.. dia suh solve problem dan pergi gaks kursus tu... dah le tu..user aku plaks semuanya cuti sampai jumaat sedangkan aku perlukan keputusan diorang utk solvekan problem aku.. terpaksa laa aku tunggu sampai isnin nanti... ishh..leceh tul... then kul 4 ada meeting lagi..sampai le kul 5.15... hmm..abis dah waktu keje.... ingatkan nak minta bantuan kakak opis aku utk tolong aku stayback dan settlekan prob tu...tapi dia plaks tak bley..nak wat camner... aku pun balik le...
Balik pulak..aku kena siapkan beg utk suami aku..dia outstation ke Genting 3 hari 2 malam mulai esok..ada MRM as usual.. Meeting tahunan opis dia...
13 Jan '06
Hmm...sekali lagi hari yang busy gilerss wat aku...even time rehat aku panjang..dari 12.15 - 2.45 pm..tapi aku hanya berehat untuk makan (30 minit) dan solat (15 minit).. selebihnya mengadap kerja... memang penat gilerss..petang plaks.. big big bos aku adakan meeting jam 4.30 pm kat KL... lagi laa tension.. sampai2 KL... start meeting kul 5 pm.. sebabnya dia ada meeting lain sebelum tu... argghhhh...rugi masa sejam ke sana... ampeh tul.. 6.30 pm baru usai meeting..mujur aku kejar solat asar sebelum meeting tu... lega sket... balik umah ikut NKVE.. tu pun jem laa sket..tapi mujur laa flowing...kalau ikut Fed. Highway, confirm sampai lewat... tapi sebab ikut NKVE, aku berjaya sampai umah by 7.25 pm... sampai umah lepas solat Maghrib aku layan 'Casper Meets Wendy' kat Disney Channel.. then layan plaks 'Sembilu Kasih' tapi tak abis.. sebab dah terlelap... jaga2 dah jam 12.30 mlm...
14 Jan '06
Hari nie..kena pi opis...utk siapkan keje2 yg belum dapat disiapkan...aku ngan staf aku kena settlekan program utk settlekan problem tu... tpai ampehnya, tak siap gaks... mana taknya, dah dekat kul 1 dia dah sibuk nak balik...walhal patutnya dia balik bila dah siap keje.. aku plaks yg kena tinggal terkontang kanting wat keje..sabar ajer laa.. aku pun takde laa nak stay lelama.. mujur kakak tu janji nak tolong siapkan program aku tu by Monday nie.. so, aku pun balik le.. lapar dah pun time tu...
Hmm... tu je laa kisah aku yg berjaya aku ingat hingga saat ini... yang lelain tu, maybe dah ilang sket dari memori aku... penat memang penat.. tapi itu lah life...
wasalam