Wednesday, August 06, 2008

Ujipah Ver. 3

Assalamualaikum...

Hmm..Alhamdulillah... mujur gaks laa aku tergerak nak bukak blog cik Tipah nie hari nie.... tu pun setelah sekian lama tak membaca blog kenkawan lain disebabkan kebizian yang teramat sangat kebelakangan nie... rerupanya aku belum terlepas Ujipah Ver. 3 nie... lega tul.... tapi bila baca soklannya plaks... adei..tepuk dahi seketika...

Rerupanya kena pilih entri dari blog dia dan citer kenapa aku pilih entri tu... Hmm.. kalau ikutkan banyak jugak entri cik Tipah nie yang aku termiss... tapi sekali sekala ada peluang, aku baca dari yg terkini hingga laa ke sebelum²nya... tu pun mana yang terdaya.. dan semua entri²nya mempunyai keistimewaan tersendiri... cik Tipah nie memang menjadikan blog dia nie satu diari harian dia... semua kisah pahit, manis, masam dan masin ada dalam blog dia nie... Tapi untuk ujian kali nie... sempat gaks laa aku preview semula serba sedikit entri dalam blog terbaru dia nie (yang sebelum² nie ada jugak, tapi takde kesempatan laa nak recall semula cik Tipah.. maaf yek...)

Ok...dipendekkan cerita..aku memilih entri cik Tipah bertarikh 13 September 2006 yang bertajuk "I'm sorry!" Hmm... tak tau laa ada tak orang lain yg akan pilih entri nie atau tak...tapi tak kisah laa.. yang penting meh aku citer naper aku pilih entri nie...

Seingat aku... beberapa tahun kebelakangan nie, dugaan dalam hidup cik Tipah memang banyak... banyak yang tak terkata...kalau baca dalam entri-entri dia nie... hidup dia ada laa sket macam bola... kejap ditendang ke sana...kejap ditendang ke sini... macam tayar pun ye gaks.. kejap kat atas...kejap kat bawah.... so, ada laa happynya... ada laa yg sad story... ada gaks yang mengelirukan... tapi walau macam mana pun dugaan yang dia hadapi... dia tetap sabar dan kuat... itu yang aku nampak... walau macam mana dia menangis pun (aku tak nampak kot yang nie...) tapi dia akan bangkit semula selepas tangisan dia reda... Dalam entri tu, dia ada cakap dia nak tutup blog dia... ada gak dalam satu entri lama dia menyatakan...mebe dia nak gantung keyboard dia... time tu semangat dia hilang... time tu jugak hati dia rusuh dan tak tenang... walaupun aku tak pernah tau apa masalahnya ketika itu, tapi hati aku turut tersayat dengan entrinya. Hati aku turut merasa sedih dan risau dengan keadaan dia.....

Rasanya, masa aku baca blog dia, terbit rasa insaf dalam diri aku... kita nie semua manusia yang lemah... ada waktunya bila datang ujian yang kita rasa teramat berat... masa tu kita akan rasa kerdilnya diri kita... beratnya ujian kita...kita tertanya-tanya kenapa kita ditimpa ujian tu... sampaikan kita kekadang terlupa... Allah sentiasa menduga umatNya sebab Allah sayangkan kita semua... dan Allah takkan turunkan ujian yang tidak tertanggung oleh umatNya... Dan bila kita dalam keadaan yang OK, tapi kawan kita pula yang ditimpa ujian... adakalanya kita terlupa untuk memberikan sokongan kepada mereka, betul tak?

Tapi, masa aku baca entri cik Tipah tu, tersentuh hati aku... tertanya-tanya dalam diri nie "Hmm..takkan cik Tipah nak stop berblog? alahai...sayang tul... aku suka baca entri² dia nie... camner ek aku nak bagi semangat kat dia??" Memang itu yang aku dok pk... tapi takkan aku nak cakap secara direct kat dia... aku agak segan sbb kenal pun baru gitu-gitu ajek... lagi pula, aku sendiri masa tu memang sedang diuji jugak... dalam keadaan jiwa kacau tu sebenarnya memang best bila dapat baca blog cik Tipah nie... tu laa yang aku rasa... jadi dengan kekuatan yang aku ada, aku doakan cik Tipah dari jauh aje... semoga dia diberikan kekuatan oleh Allah untuk meneruskan coretannya.... semoga segala apa yang dia hadapi akan dipermudahkan urusannya oleh Allah... sebab dalam masa yang sama jugak aku doakan untuk diri aku sendiri.... Aku yakin, cik Tipah dikelilingi oleh rakan-rakan dia yang sayangkan dia... dan sudah tentunya rakan-rakan dia akan terus memberikan sokongan padu pada dia... dan aku jugak yakin, seperti aku, pembaca-pembaca setia blog cik Tipah sure turut mendoakan supaya cik Tipah terus tabah mengharungi cabaran-cabaran dalam kehidupan dia...

Dan Alhamdulillah, dalam masa tak sampai sebulan cik Tipah memulakan semula coretannya iaitu pada tanggal Oktober 2, 2006. Aku ingat lagi, sebelum tu koman-koman selang sehari aku akan sentiasa check blog dia sama ada dah ada entri baru atau belum. Sama ada cik Tipah dah kuat atau belum. Selagi belum, selagi tu laa aku turut mendoakan dia. Dan tup tup... bila dia update dengan ucapan terima kasih, Alhamdulillah... aku bersyukur sangat... bukan laa aku nie taksub sangat pada penulisan dia... tapi aku bersyukur kerana Allah dah mudahkan urusan dia... Allah dah bagi semula kekuatan kepada dia...

Dan...sampai laa ke hari ini, dia masih tak jemu-jemu meninggalkan coretan dia dalam blog tersayangnya itu. Dan aku pun masih tak jemu-jemu membaca, menilai, mengambil iktibar dari perjalanan hidup dia... yang mana baik, aku jadikan teladan...mana yang kekurangan, aku jadikan sempadan... dan mana yang mampu aku tegur... aku tegur laa seadanya... betul tak cik Tipah???


Sekian aje coretan aku utk kali nie.. bertemu kita di Ujipah ver. 4 kelak...
wasalam



Quote of the day : " Kalau kita nak mengharapkan perkara yang senang sahaja, sudah pasti perkara yang senang adalah sesuatu yang tidak berbaloi" - Irfan Khairi